zaterdag 11 januari 2014

Algemeen verslag

Bij deze wil ik mijn Blog over mijn reis afsluiten met het volgende:

Ik heb met veel bewondering gekeken naar de werken die in Nicaragua zijn gerealiseerd. Als je bedenkt dat dit alles is moeten gebeuren met de beperkte middelen die men daar heeft en door mensen die zich hier vrijwillig voor inzetten.
Zoals Dokter Toon, de oprichter van de ziekenhuizen in Dario en Terrabona en de NGO's Prosalud en Tierra Buena die nu alles opvolgen. Hij is de stichter samen met enkele van zijn schoolkameraden van het Nicaragua Comité Lommel. Die zich nu inspannen om fondsen te verzamelen om het leven in Terrabona en omstreken te verbeteren.
Don Angel, de plaatselijke coördinator in Terrabona, die met de weinige middelen die hij had en heeft alles in goede banen leidt. Hij krijgt veel respect van de inwoners van Terrabona en omstreken. Iedereen kent hem en komt dan ook bij hem ten rade. Ongelooflijk hoeveel uren per dag hij bezig is met de administratie van FANS, de dansschool en de muziekschool. Proficiat Don Angel !!!
Armando, die samen met het Belgisch koppel Rina en Gerard,  in Corazones Unidos zich inzet om het leven van mensen met beperkingen te verbeteren.

Gelukkig komt er financiële steun vanuit België. Vele scholen die zich inzetten om geld te verzamelen voor verschillende projecten in Nicaragua.
Hiermee zijn verschillende scholen kunnen voorzien worden van boeken voor de bibliotheek en van allerlei extra schoolgerief (zoals landkaarten, leerboeken enz.)
Ook hebben de jongeren van Terrabona geldelijke middelen ontvangen om een soort van "speelpleinwerken" te starten. Wat heel leuk is voor de kinderen die leuke spelletjes kunnen doen en achteraf nog lekker eten krijgen..
EN ZEKER NIET TE VERGETEN : Via FANS kunnen vele zeer arme kinderen naar school en zo een betere toekomst opbouwen. Het is omdat ik sinds een jaar in het Nicaragua Comité actief ben voor FANS, dat ik deze reis heb gemaakt. Omdat ik zelf wou ontdekken wat er precies met het geld gebeurt dat hier gestort wordt door de Madrinas en Padrinos. En vooral om de vele kinderen te kunnen ontmoeten.
Wat de gelden betreft heb ik met eigen ogen kunnen zien hoe elke Euro cent besteed wordt om het leven ginder te verbeteren; voor de FANS kinderen, voor de scholen en mindervaliden.

Ik heb zelf kunnen beleven, tijdens mijn verblijf in Terrabona, hoe dankbaar dat de kinderen en vooral de ouders hiervoor zijn!

Tijdens mijn verblijf ginder heb ik zelf enkele problemen ontdekt die ik zo snel mogelijk opgelost  wil zien. Ik wil daar extra geld voor inzamelen door beroep te doen op jullie gulle hand.

Het schooltje in Terrabona  heeft problemen met drinkwater. De watertank is geïmplodeerd waardoor er allerlei ongedierte, ook slangen, tot in de tank komen. Wat niet gezond kan zijn voor de kinderen die van dit water willen drinken.


Het volgende probleem is in de school van Monte Grande. Het overstekende afdak is in zo'n slechte staat dat er elk moment platen naar beneden kunnen komen. Wat zeer gevaarlijk is voor de kinderen die daar rondlopen. Ik mag er niet aan denken dat zo'n plaat op het hoofd van een van de kinderen komt.




Ik hoop dat jullie mij willen helpen met deze projecten, via rekening
IBAN : BE11 7350 1646 6948
BIC    : KREDBEBB

Met de vermelding : NPO projecten Josee
Bedragen vanaf  € 40,-   zijn fiscaal aftrekbaar. U krijgt hiervoor een attest begin 2015!

 
MIJN VOORNAAMSTE PROJECT
 

Wij zijn nog steeds op zoek naar nieuwe Madrinas en Padrinos voor FANS.
Dit zijn nieuwe meters of peters voor een schoolkind in Nicaragua dat dankzij u naar school kan en op die manier kan werken aan een betere toekomst.
Als meter of peter betaal je maandelijks € 11,-. Hiermee krijgt uw toegekend FANS kind (petekind) een schooluniform (dat bestaat uit zwarte schoenen, witte kousen, blauwe rok of broek en witte bloes) + een rugzak met schrijfgerief en schriften in. Een of meerdere keren per jaar krijgt u een briefje van uw petekind en in december eindigt hun schooljaar en kan je hun rapport ontvangen. De post wordt meegebracht door personen die op bezoek zijn geweest in Nicaragua en deze post mee willen nemen. De post kan niet via verzending verstuurd worden.  Uit ervaring hebben we geleerd dat die niet aankomt!

Heeft u zin om ook meter of peter te worden van een schoolkind in Nicaragua, laat het me dan weten. Ik geef je dan de naam van uw FANS kind en bezorg je een foto.

U kan me bereiken via :
Mail : fansnica@gmail.com
           joseeberkmans1@gmail.com
GSM : 0032 479 042921
 

Help ons om zoveel mogelijk kinderen te laten studeren door te storten op rekening:


IBAN : BE11 7350 1646 6948
BIC    : KREDBEBB

Met de vermelding : FANS
Bedragen vanaf  € 40,-   zijn fiscaal aftrekbaar. U krijgt hiervoor een attest begin 2015!

 Alvast bedankt voor de steun!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten