vrijdag 13 december 2013

10 en 11 december 2013

Ik begin het gewoon te worden om zo vroeg op te staan (5:30 uur).
Vandaag ga ik met de bus naar Dario waar Armando mij opwacht om PROSALUD te bezoeken.
Hopelijk stap ik bij de juiste halte af!?
Armando staat me inderdaad op te wachten en samen gaan we naar de kliniek PROSALUD in Dario.
Prosalud, partner van Oxfam-Solidariteit, zorgt dat de mensen van Dario en omstreken de kans krijgen om medische verzorging, medicijnen, fysiotherapie en nog veel meer te krijgen.





 
Nog wat administratie ..en dan kunnen we, met de moto, naar Potrero San Antonio.
 

 
 
Potrero San Antonio ligt erg ver weg van Dario. Over heel slechte wegen, berg op en berg af, door rivieren en door modder!!! LODO!!!!
Amaai, het is een wonder dat ik niet van de moto ben gevallen. Ik weet nu precies waar mijn staartbeentje zit en hoe pijn dat kan doen!!! Rina, jij weet waar ik het over heb, niet waar!!!!???
 



Maar de pijn is snel vergeten als je rondom je kijkt. De natuur is hier onbeschrijflijk mooi!!!

 
 
Dan naar de school van Potrero San Antonio voor een voordracht van Armando over de werking van Corazones Unidos.


 
Hij weet echt de aandacht van iedereen vast te houden. Armando doet dat goed.
 
Als de voordracht gedaan is, worden we uitgenodigd door een van de aanwezigen om bij haar thuis te komen eten. Zo gaat dat hier; ze zijn zo arm en toch willen ze wat ze hebben met je delen. Lekker gebakken kip met rijst en bonen !!! De vrouw is zeer gelukkig omdat we het zo lekker vinden.

 
Een mooi tafelkleedje.

 
Nog even met de familie op de foto.



 We zijn ook gestopt in San Agustin,  Hier bezoeken we een gezin waarvan de vader blind is.
De zoon Marcus Antonio  heeft ook problemen met de ogen, hij ziet zeer slecht. Aan een oog is hij reeds geopereerd. Hij wacht nu op een volgende operatie en hoopt dat hij dan beter kan zien.
 


 
Nu naar La Pita, daar gaat Armando ook een voordracht geven. Onderweg moeten we (nog) een rivier over en hier zie ik een vrouw met een meisje de was doen ... in de rivier QUEBRADA!!!
 
 
Maar goed dat wij onze wij onze was niet naar een rivier moeten sjouwen om daar te staan schrobben!!! 
 
 
 
 
In La Pita aangekomen, vertelt Armando dat hier het FANS project niet gekend is. Dit omdat dit dorpje te afgelegen ligt. Er gaan hier 41 kinderen naar school en de mensen zijn hier
(zoals bijna overal) ontzettend arm.
Maar in 2007 is hier wel een ander mooi project gestart. De mensen hadden geen toevoer van drinkbaar water. Ze dronken van het water uit de rivier, waar ieder zijn was en plas deed. Een Amerikaan heeft een waterproject opgestart door ieder gezin van drinkbaar water te voorzien. Er zijn zelfs douche-ruimtes gebouwd
 


Dan naar het schooltje.Wat erg opvalt is dat ze hier niet het "Lommels kwartiertje" kennen maar het "Nica uurtje". Blijkbaar moet je iedereen een uur vroeger uitnodigen en als je dan een beetje geluk hebt, zijn ze op tijd.  Terwijl we wachten tot iedereen er is, kijken we naar de werken bij de school. Er worden hier 3 latrines gebouwd en 3 wasbakken, zodat de kinderen na het toiletgebruik hun handen kunnen wassen.



 
Nog enkele sfeerbeelden.





 



 

 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten