donderdag 5 december 2013

Op 3 december hebben we een school in Las Joyas en een in Monte Grande bezocht. Weer werden we zeer goed onthaald, de kinderen vinden het fantastisch dat ze bezoek krijgen uit België. Niet alleen omdat ze hulp willen vragen, maar vooral omdat ze zeer dankbaar zijn voor alles wat het Nicaragua Comité Lommel voor hen doet. Zodat ze de mogelijkheid hebben om te studeren.
In Monte Grande ontmoet ik Jorg Luis en zijn vader. Jorg Luis is een van mijn FANS kinderen.
De vader van Jorg Luis geeft Engelse les in deze school. Pfff eindelijk kan ik iets zeggen zonder mijn woordenboek erbij te moeten halen.
In Las Joyas zie ik Egda, ook een FANS kind van me. Een pracht van een meisje (zoals alle meisjes hier!!!).

In Monte Grande krijg ik een zeer triest verhaal te horen over een familie van een FANS kind, die in zeer grote armoe leeft.
Enige tijd geleden heeft zowel de moeder als het zusje van deze jongen zelfmoord gepleegd, omdat ze de armoede en de problemen die dit met zich meebrengt, niet meer aankonden.

Maar er zijn ook mooie verhalen! Ik bezoek een gezin met  vijf kinderen. Hier werden alle kinderen gesteund door eenzelfde padrino. Amai proficiat. Deze padrino ga ik zeker contacteren wanneer ik in België ben.
4 kinderen van deze familie zijn al afgestudeerd, het jongste meisje zit nu in op school in Monte Grande. Zij loopt elke dag 2x een half uur helemaal alleen naar school en terug naar huis.

Indrukwekkende verhalen.
Terug in thuis bij Don Angel, waar ik verblijf,  vragen de kinderen om nog even spelletjes te spelen en daarna gaan we naar de Maria feesten. Heel de maand december zijn hier Maria feesten. Dus elke dag kunnen we naar deze viering waar volop gebeden en gezongen wordt.

Daarna sluit ik de dag zeer voldaan (maar vermoeid) af!!

Tot morgen











Geen opmerkingen:

Een reactie posten